TOP

Βοηθήστε τα παιδιά να καθιερώσουν μερικές επιτυχημένες συνήθειες μελέτης:

Διδάξτε τα παιδιά να μη «σπαταλάνε» χρόνο μελετώντας αυτό που ήδη γνωρίζουν: Αυτό δεν είναι τόσο προφανές για τα μικρά παιδιά όσο και για τους ενήλικες είναι ότι πολύς χρόνος κατά τη διάρκεια των σπουδών δαπανείται για την ανασκόπηση γνωστών πληροφοριών. Ό,τι και αν είναι αυτό που το παιδί σας πρέπει να απομνημονεύσει, κάντε πρώτα μαζί του μια προφορική δοκιμασία πριν περάσει στην οποιαδήποτε μελέτη. Αφαιρέστε αμέσως τα στοιχεία που γνωρίζει από τη λίστα. Καθώς εξετάζει τις πληροφορίες, όλο και περισσότερο κάποιες πρόκειται να εξαλειφθούν και το παιδί σας θα δει το ό,τι αυτό που έχει να μάθει γίνεται όλο και μικρότερο, μικρότερο και ευκολότερο – και κάπως έτσι τονώνεται και η αυτοπεποίθησή του αλλά και βλέπει στην πράξη τα αποτελέσματα της διαδικασίας μάθησης και επανάληψης. Για μεγαλύτερη σιγουριά, κάντε μαζί μια επανάληψη τα πάντα για τελευταία φορά.

Μάθετε στα παιδιά να δημιουργούν διπλωμένα φύλλα μελέτης: Αυτά τα εργαλεία είναι ό,τι πρέπει για την απομνημόνευση ορισμών, πολλαπλασιασμών ή χρονολογικών γεγονότων. Δείξτε τα παιδιά πώς μπορούν εύκολα να δημιουργήσουν τα δικά τους. Πάρτε ένα φύλλο χαρτί και διπλώστε το στο μισό κατά μήκος. Ανοίξτε το χαρτί και αφήστε το παιδί σας να καταγράψει τα αριθμητικά στοιχεία ή τις λέξεις των γλωσσών που βρίσκονται στην αριστερή πλευρά του χαρτιού και την απάντηση ή τον ορισμό στα δεξιά της πτυχής. Στη συνέχεια, αναδιπλώστε το χαρτί. Αυτά τα διπλωμένα φύλλα μελέτης είναι ιδιαίτερα χρήσιμα επειδή τα παιδιά δεν χάνουν μια «διάσπαση δευτερολέπτων» όταν κοιτάζουν στην απάντηση όπως κάνουν όταν καλύπτουν υλικό με τα χέρια τους. Καθώς το παιδί σας αναθεωρεί τη λίστα, μάθετέ του να βάζει μια κουκίδα ή ένα τικ σε στοιχεία που δεν γνωρίζει. Στο τέλος, θα ξέρει ακριβώς ποια από αυτά θα εξαλειφθούν και σε ποια πρέπει να επικεντρωθεί μέχρι να τα μάθει. Αυτό το «σύστημα καταλόγου» προωθεί τις ανεξάρτητες συνήθειες μελέτης και προσφέρει και σε εσάς έναν «μπούσουλα» για το πού ίσως πρέπει να βοηθήσετε το παιδί περισσότερο.

Δώστε τους έγχρωμες κάρτες ευρετηρίου: Πωλούνται σε οποιοδήποτε μεγάλο βιβλιοπωλείο-χαρτοπωλείο, βρίσκονται σε πολύχρωμα πακέτα και είναι ιδανικά για τους οπτικούς μαθητές και τα παιδιά που δυσκολεύονται να οργανώσουν και να ταξινομήσουν τις ιδέες, τα καθήκοντα, το πρόγραμμά τους ή το εκπαιδευτικό υλικό τους. Μάθετε τα παιδιά να τα χρησιμοποιούν για να επισημάνουν διαφορετικά τμήματα βιβλίων-για παράδειγμα, κίτρινες κάρτες για να επισημάνουν σελίδες ερωτήσεων για το κεφάλαιο και μωβ κάρτες για σελίδες περί σύνοψης κεφαλαίων. Αυτή η απλή μέθοδος δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να γυρίζουν γρήγορα και με σύστημα τις σελίδες ευρετηρίου – είναι εκπληκτικό το πόσο χρόνο οι μαθητές μπορούν να χάσουν την εύρεση των ίδιων σελίδων ξανά και ξανά. Επίσης, οι κάρτες ευρετηρίου βοηθάνε τα παιδιά συγκρίνουν βιβλία λογοτεχνίας ή τα διηγήματα – τους δίνουν έναν εύκολο τρόπο για να παρακολουθήσουν τους χαρακτήρες, τα θέματα και τις συγκρούσεις του κάθε κεφαλαίου ή βιβλίου.

Μάθετε στα παιδιά να φτιάχνουν τα δικά τους επαναληπτικά τεστ: Πώς να βγάζουν τίτλους για ενότητες, πώς να σημειώνουν τα ποια σημαντικά σε ένα κεφάλαιο, να φτιάχνουν ερωτήσεις και να τις ομαδοποιούν και στο τέλος από κάθε ενότητα να τις συγκεντρώνουν φτιάχνοντας βοηθητικούς πίνακες, χωρισμένους σε αντίστοιχους τομείς – χρονολογίες για την ιστορία, πράξεις για τα μαθηματικά, κανόνες για τη γραμματική ή κλιτικά παραδείγματα.

Ενθαρρύνετε την εξάσκηση: Δεν μαθαίνουν τα πάντα τα παιδιά με την ίδια ευκολία, για να μην παρατήσουν αυτά στα οποία δυσκολεύονται, ενθαρρύνετε την εξάσκηση – να έχουν ένα πρόχειρο για να κάνουν ασκήσεις από βοηθητικά ή συμπληρωματικά βιβλία που θα τα βοηθήσουν να εξοικειωθούν με προβλήματα ή ασκήσεις που τα δυσκολεύουν. Μην τα αποπάρετε, μιλήστε για τις δικές σας σχολικές δυσκολίες και σαν παιχνίδι βοηθήστε να λύσουν με υπομονή τις απορίες τους.

Η αποτελεσματική μελέτη είναι μια ικανότητα που εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου. Τα παιδιά θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα των δοκιμών τους ως ανατροφοδότηση για τις μεθόδους τους: Πόσο καλά μελέτησα; Τι δεν λειτούργησε; Τι μπορώ να αλλάξω για την επόμενη φορά; Βοηθήστε τα παιδιά σας να αναλογιστούν αυτές τις ερωτήσεις και να παρουσιάσουν ένα «σχέδιο παιχνιδιού» για την επόμενη φορά. Προσπαθήστε, ωστόσο, να δημιουργήσετε ανεξάρτητους χρόνους μελέτης. Ξεκινήστε να πιέζετε την ανεξαρτησία μόλις το παιδί σας αρχίσει να πηγαίνει σχολείο, αλλά να το κάνετε σταδιακά – δεν θέλετε το παιδί σας να αισθάνεται σαν να έχετε τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια του. Ακόμα κι αν αρχίζετε με σύντομες προσαυξήσεις, το μήνυμά σας παραμένει σαφές: Η μελέτη είναι κάτι που περιμένω από εσάς να το κάνετε μόνοι σας.

Καταχώρησε Σχόλιο