Now Reading
Από την «εκπαίδευση» στην «εκμάθηση τουαλέτας» με τον τρόπο της Montessori

Από την «εκπαίδευση» στην «εκμάθηση τουαλέτας» με τον τρόπο της Montessori

8 φράσεις εμπνευσμένες από τη Montessori για χρήση σε κάθε στάδιο της μετάβασης στη χρήση τουαλέτας

Ως γονείς, ανυπομονούμε για ορόσημα όπως το να μυήσουμε το μωρό στα πρώτα του φαγητά και να το παρακολουθήσουμε να κάνει τα πρώτα του βήματα—αλλά για κάποιο λόγο, η προετοιμασία για τη μετάβαση από τις πάνες στην τουαλέτα δεν προκαλεί ακριβώς τα ίδια συναισθήματα ενθουσιασμού.

Μέρος αυτού είναι αναμφίβολα το χάος. Αλλά ένα άλλο μέρος είναι ότι η τουαλέτα είναι ένα από τα λίγα πράγματα που τα παιδιά έχουν τον απόλυτο έλεγχο, συν το ότι πρέπει να μάθετε πώς να τα εκπαιδεύετε στο γιογιό. Δεν μπορείτε να αναγκάσετε το παιδί σας να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα (και δεν πρέπει να προσπαθήσετε!).

Επειδή τα παιδιά ελέγχουν αν χρησιμοποιούν ή όχι την τουαλέτα, η γλώσσα που χρησιμοποιείτε με το παιδί σας είναι πολύ σημαντική. Ο στόχος είναι να ενδυναμωθούν αυτά και η αυξανόμενη επιθυμία τους για ανεξαρτησία, χωρίς να ξεκινήσει ένας αγώνας εξουσίας ή να προκαλέσει ακούσια συναισθήματα ντροπής ή αποτυχίας.

Η Montessori χρησιμοποιεί ξεχωριστή γλώσσα με τα παιδιά που μαθαίνουν να εξοικειώνονται με την τουαλέτα, ξεκινώντας με τον όρο «μάθηση τουαλέτας» αντί «εκπαίδευση γιογιό». Η διαφορά μπορεί να φαίνεται λεπτή, αλλά αντανακλά την έμφαση που δίνεται στη δέσμευση και τη συμμετοχή του παιδιού στη διαδικασία, ενώ η «εκπαίδευση» συνεπάγεται έναν πιο παθητικό ρόλο.

8 φράσεις εμπνευσμένες από τη Μοντεσσόρι για χρήση σε κάθε στάδιο της εκμάθησης της τουαλέτας:

  1. «Η πάνα σου είναι βρεγμένη. Πάμε να σου αλλάξουμε την πάνα».

Η εκμάθηση της επίγνωσης του σώματος και της γλώσσας γύρω από την τουαλέτα ξεκινά από τη γέννηση. Τις πρώτες μέρες, ξοδεύουμε τόσο πολύ χρόνο αλλάζοντας πάνες. Αυτή είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να βοηθήσετε το παιδί σας να συνειδητοποιήσει ότι αισθάνεται βρεγμένο επειδή κατουράει στην πάνα του, ότι του αλλάζετε την πάνα ώστε το σώμα του να είναι καθαρό και άνετο.

Από τη σκοπιά της Montessori, είναι σημαντικό να αποφεύγετε τη χρήση οποιασδήποτε αρνητικής γλώσσας (ή εκφράσεων προσώπου!) όταν αλλάζετε πάνες. Το να πείτε ότι είναι «μπλιαχ» ή ότι βρωμάει μπορεί να επηρεάσει το πώς αισθάνεται το παιδί σας για τις σωματικές του λειτουργίες και την τουαλέτα αργότερα.

Οι αλλαγές πάνας σε στιλ Montessori είναι επίσης όσο το δυνατόν πιο συνεργατικές. Για τα μικρότερα μωρά, αυτό μπορεί να σημαίνει απλώς να εξηγήσετε τι κάνετε. Με ένα μεγαλύτερο μωρό, μπορεί να του ζητήσετε να σηκώσουν τα πόδια τους για να μπορείτε να βάλετε την πάνα από κάτω ή, εάν περπατάει, να σας φέρει μια καθαρή πάνα.

Ο τύπος των πάνας που χρησιμοποιείτε είναι προσωπική απόφαση, αλλά πολλοί γονείς Montessori χρησιμοποιούν υφασμάτινες πάνες επειδή οι υφασμάτινες πάνες επιτρέπουν στο παιδί να αισθάνεται υγρό περισσότερο από τις μιας χρήσης, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη επίγνωση του τι συμβαίνει με το σώμα.

  1. «Είσαι τόσο σταθερό πλέον. Ας προσπαθήσουμε να σταθούμε για την πάνα σου σήμερα».

Από τη στιγμή που ένα μωρό ή ένα μικρό παιδί μπορεί να σηκωθεί αξιόπιστα με υποστήριξη, η προσέγγιση Montessori αλλάζει σε όρθια στάση στην αλλαγή πανας. Το παιδί στέκεται και κρατιέται από μια χαμηλή μπάρα (μπορεί εύκολα να τοποθετηθεί μια ξύλινη ράβδος στο σπίτι) ενώ εσείς του αλλάζετε την πάνα. Εάν δεν θέλετε να εγκαταστήσετε μια μπάρα, ορισμένες οικογένειες ζητούν από το παιδί να κρατηθεί από την άκρη της μπανιέρας ή από ένα χαμηλό ράφι ή τραπέζι.

Εάν ολοκληρώνετε την αλλαγή της πάνας στο δωμάτιο του παιδιού σας, αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για να μετακινήσετε την πάνα στο μπάνιο για να το βοηθήσετε να αρχίσει να συνδέει τις σωματικές λειτουργίες με την τουαλέτα.

  1. «Παρακαλώ σπρώξτε το παντελόνι σας προς τα κάτω».

Μόλις το παιδί σας μπορεί να σταθεί με λίγη σταθερότητα, είναι καλή στιγμή να ενθαρρύνετε το ανεξάρτητο ντύσιμο. Αυτή είναι μια βασική δεξιότητα, καθώς θα μπορούν να γδυθούν γρήγορα για να φτάσουν στην τουαλέτα εγκαίρως.

Βεβαιωθείτε ότι έχουν ελαστικό ή ελαστικό παντελόνι που είναι εύκολο να πιεστεί προς τα κάτω και να τραβήξει προς τα πάνω. Αυτή είναι μια διαδικασία που απαιτεί πολλή εξάσκηση και υπομονή για να την κατακτήσουν τα παιδιά, οπότε καλό είναι να ξεκινήσετε νωρίς!

  1. «Θα ήθελες να καθίσεις στο γιογιό;»

Στην προσέγγιση Montessori, αρχίζουμε να ρωτάμε το παιδί εάν θα ήθελε να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα μόλις μπορέσει να ανέβει και να κατέβει ανεξάρτητα.

Ακόμα κι αν στην αρχή λένε πάντα όχι, είναι χρήσιμο να τους προσφέρετε την επιλογή κάθε φορά που τα αλλάζετε. Το μικρό σας μπορεί να κάθεται εκεί για μερικά δευτερόλεπτα, αλλά εξακολουθεί να συνηθίζει στην ιδέα της χρήσης της τουαλέτας και θα γίνεται πιο άνετο κάθε φορά.

Ενώ δεν υπάρχει καθολική ηλικία για τα παιδιά να αρχίσουν να χρησιμοποιούν την τουαλέτα, πολλά παιδιά αρχίζουν να ενδιαφέρονται μεταξύ 12-18 μηνών. Αυτή είναι απλώς μια στιγμή για εξερεύνηση.

  1. «Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσετε την τουαλέτα».

Καθώς το ενδιαφέρον και η ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί την τουαλέτα αυξάνει, αλλάξτε τη φράση σας σε «Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσετε την τουαλέτα». Πολλά νήπια θα πουν αυτόματα «όχι» αν τους ρωτήσετε αν θα ήθελαν να κάνουν κάτι.

Παρόλο που δεν πρέπει ποτέ να πιέζετε ένα παιδί να καθίσει στην τουαλέτα, αυτή η αλλαγή αντικατοπτρίζει ότι η χρήση της τουαλέτας είναι πλέον μια προσδοκία και όχι απλώς μια επιλογή για εξερεύνηση. Ζητήστε από το παιδί σας να χρησιμοποιεί την τουαλέτα κάθε φορά που αλλάζετε πάνα. Προσπαθήστε να το χρονομετρήσετε ανάλογα με το πότε συνήθως πρέπει να πάνε, όπως όταν ξυπνούν και μετά από ένα γεύμα.

Εάν δεν το θέλουν, δοκιμάστε να προσφέρετε μια περιορισμένη επιλογή, όπως, «Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την τουαλέτα τώρα ή αφού ολοκληρώσετε την αφαίρεση του παζλ σας».

Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε κάτι όπως, «Λες όχι, σε βλέπω δεν είσαι έτοιμος. Θα επιστρέψω σε τρία λεπτά και μετά θα είναι ώρα να προσπαθήσεις».

Δείτε Επίσης

  1. «Πήγες στην τουαλέτα όπως η μαμά και ο μπαμπάς».

Η προσέγγιση Montessori δεν χρησιμοποιεί τιμωρίες, ανταμοιβές ή υπερβολικούς επαίνους. Ο υπερβολικός έπαινος μπορεί να ασκήσει μεγάλη πίεση σε ένα παιδί να επαναλάβει μια κατάσταση, κάτι που μπορεί να προκαλέσει άγχος και αποστροφή για τη χρήση του γιογιό του μεγάλου παιδιού.

Κάντε θετικές παρατηρήσεις βασισμένες σε γεγονότα, αλλά μην αφήνετε το παιδί σας να πιστεύει ότι επενδύετε συναισθηματικά στο αν το χρησιμοποιεί ή όχι με επιτυχία. Αυτό είναι πολύ μεγάλη πίεση και πολύς έλεγχος για ένα μικρό.

  1. «Είσαι έτοιμο να φορέσεις εσώρουχα τώρα».

«Ακολούθησε το παιδί» είναι μια κοινή παροιμία στη Montessori, και αυτό περιλαμβάνει το να πηγαίνεις στην τουαλέτα. Αντί να χρησιμοποιείτε μια προκαθορισμένη ηλικία όταν πιστεύετε ότι το παιδί σας πρέπει να εκπαιδεύεται σε ασήμαντο επίπεδο, δοκιμάστε να παρατηρήσετε το παιδί σας για σημάδια ετοιμότητας.

Αυτά τα σημάδια συχνά περιλαμβάνουν:

  1. Η πάνα τους μένει στεγνή για περισσότερη ώρα
  2. Δυνατότητα να σπρώχνουν προς τα κάτω και να σηκώνουν το παντελόνι τους
  3. Γενικό ενδιαφέρον για την τουαλέτα
  4. Να σας πουν πότε χρειάζονται πάνα
  5. Τακτική χρήση της τουαλέτας με επιτυχία

Μόλις το παιδί σας φαίνεται έτοιμο να εγκαταλείψει τις πάνες, γυρίστε τον διακόπτη μονομιάς (για τις ώρες που είναι ξύπνιοι).

Μείνετε σπίτι τις πρώτες μέρες αν είναι δυνατόν (τα Σαββατοκύριακα είναι υπέροχα) και υπενθυμίστε τους να χρησιμοποιούν την τουαλέτα κάθε 30-45 λεπτά.

  1. «Το παντελόνι σου φαίνεται βρεγμένο. Ήρθε η ώρα να αλλάξουμε ρούχα».

Ακόμη και όταν το παιδί σας φορέσει με επιτυχία εσώρουχα, σίγουρα δεν θα πηγαίνει στην τουαλέτα κάθε φορά. Προσπαθήστε να μην φαίνεστε ενοχλημένοι ή αηδιασμένοι όταν συμβαίνει αυτό, απλώς παρατηρήστε τι βλέπετε και δηλώστε τι πρέπει να συμβεί. «Βλέπω το σορτσάκι σου είναι βρεγμένο. Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσεις την τουαλέτα και να αλλάξεις ρούχα».

Συμπεριλάβετε το παιδί σας στη διαδικασία καθαρισμού όταν δεν φτάσει στην τουαλέτα εγκαίρως, δίνοντας μια πετσέτα για να στεγνώσει το πάτωμα και ζητήστε να επιλέξει καθαρά εσώρουχα για να τα φορέσει.

Η διαδικασία εκμάθησης της τουαλέτας μπορεί να φαίνεται τόσο τρομακτική, αλλά βοηθάει να αποδεχτείτε το γεγονός ότι πραγματικά δεν έχετε τον έλεγχο. Το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να προετοιμάσετε το παιδί σας για επιτυχία ενθαρρύνοντας την ανεξαρτησία του, έχοντας πολλή υπομονή και χρησιμοποιώντας γλώσσα που το κάνει μια θετική εμπειρία χαμηλής πίεσης για όλους.

© 2023 All rights reserved Powered by Brainfoodmedia.

ID - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Scroll To Top