TOP

Έβαν Σπηλιωτόπουλος: o ‘Eλληνας σεναριογράφος της Disney μιλάει αποκλειστικά στο childit.gr

Ό Έλληνας σεναριογράφος που έγραψε τη νέα ταινία “Πεντάμορφη και το Τέρας” μας μιλάει εφ’όλης της ύλης

Ο Έβαν Σπηλιωτόπουλος είναι διάσημος σεναριογράφος, γνωστός για τις ταινίες “Tinker Bell” και “The Lost Treasure”. Είναι επίσης ο σεναριογράφος των ταινιών «Ηρακλής»«Jungle Book 2», «The Lion King», «Tarzan 2» της Disney. Οι τελευταίες του δουλειές είναι το ριμέικ της ταινίας «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» του Στίβεν Σπίλμπεργκ και η συνέχεια του «Η Χιονάτη και ο Κυνηγός» με τον Κρις Χέμσγουορθ και τη Σαρλίζ Θερόν. Γεννήθηκε στην Αθήνα και ζει μόνιμα στο Λος Άντζελες.

Με αφορμή την επανέκδοση της νέας ταινίας της Disney «Η Πεντάμορφη και το Τέρας»με την Έμμα Γουάτσον και τον Νταν Στίβενς, ο ‘Εβαν δίνει αποκλειστική συνέντευξη στην Ναταλί Σαμπά για το childit.gr

Mίλησέ μας για τα παιδικά σου χρόνια στην Ελλάδα, μυρωδιές και εικόνες…

Μεγάλωσα στα Βριλήσσια. Σε μια εποχή που η κορυφή ήταν γεμάτη από χωράφια όπου τα παιδιά μπορούσαν να παίξουν μπάλα-αντί από τα διαμερίσματα που υπάρχουν σήμερα. Αγαπούσα το πανηγύρι της εκκλησίας όπου η πλατεία γέμιζε από μαγαζιά και στέγαστρα. Επίσης μου άρεσε πολύ να επισκέπτομαι την Πεντέλη και τις παραλίες στη Λούτσα.

Πώς ήσουνα σαν μαθητής στο σχολείο;

Καλός στην Ιστορία, τη Λογοτεχνία, την Έκθεση. Κακός στα Μαθηματικά, τη Χημεία και τη Φυσική. Σίγουρα άνθρωπος που χρησιμοποιεί πιο πολύ το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου.

H πρώτη σου ιστορία που έγραψες;

Ήταν στο μάθημα της Έκθεσης. Ο καθηγητής μας έδωσε ελεύθερο θέμα. Από το πουθενά άρχισα να γράφω για έναν μετανάστη στη δεκαετία του 80 που επέστρεψε στο σπίτι του στα Ιωάννινα μετά από πολλά χρόνια στο εξωτερικό και βρήκε ότι το σπίτι του έτσι όπως το γνώριζε δεν υπήρχε πια παρά μόνο στις αναμνήσεις του. Αυτό με εξέπληξε. Δεν ήξερα από πού προήλθε. Αλλά με έκανε να νιώσω πως αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου.

Πώς από τα Βριλήσσια έφτασες στο Hollywood;

Πήγα στις Ηνωμένες Πολιτείες αμέσως μετά το Λύκειο. Αρχικά στο Delaware για προπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία του Κινηματογράφου και μετά στην Washington, DC για μεταπτυχιακό στη Σεναριογραφία. Το 1995 μετακόμισα στο Los Angeles με ένα χαρτοφυλάκιο πρωτότυπων σεναρίων και βρήκα δουλειά γράφοντας ταινίες για το Κανάλι Επιστημονικής Φαντασίας.

Ποιά είναι η διαδικασία που ακολουθείς για να γράψεις; Πώς δουλεύεις σε περίπτωση που δεν έχεις έμπνευση;

Ξυπνάω στις 8 το πρωί και ξεκινώ να δουλεύω από τις 9 ως το μεσημέρι. Κάνω διάλειμμα για μεσημεριανό, απαντώ σε τηλεφωνήματα και emails και μετά δουλεύω από τις 2 μέχρι τις 6. Μετά σταματάω. Με το ρολόι. Πιστεύω πως αυτό το αυστηρό πρόγραμμα με βοηθάει να συγκεντρώνομαι στις δουλειές μου αλλά μου επιτρέπει να έχω και μισή μέρα προσωπικού χρόνου. Αν δυσκολεύομαι με μια σκηνή, ψάχνω στη βιβλιοθήκη μου για κάτι που να κάνει το μυαλό μου να δουλέψει και να μου δώσει μια φρέσκια ματιά και μια νέα έμπνευση.

Τελικά η έμπνευση είναι απαραίτητη;

Η έμπνευση είναι η διαφορά ανάμεσα στην τέχνη και στην τεχνική. Όταν έχεις έμπνευση, δημιουργείς ζωντανό, πρωτότυπο υλικό που αναπνέει. Όμως όταν έχεις γίνει ένας έμπειρος και τέλειος τεχνίτης, μπορείς να παράγεις προϊόν ακόμα και χωρίς έμπνευση αλλά θα του λείπει μια σπίθα μεγαλείου.

Τί αγαπάς από την Ελλάδα και τί απεχθάνεσαι;

Η εύκολη απάντηση είναι η φυσική ομορφιά της χώρας μας. Αυτό όμως που αγαπώ περισσότερο είναι η ζεστασιά και το πάθος του λαού μας. Αυτό που δε μου αρέσει είναι δυστυχώς η περιστασιακή αλλαζονεία και το πείσμα του λαού μας καθώς και η ανικανότητα των ανθρώπων να παραδεχτούν τα λάθη τους.

Πώς ξεκίνησε η συνεργασία με την Disney;

Το 2000 έγραψα ένα πρωτότυπο σενάριο το οποίο ο τότε εκπρόσωπός μου έστειλε στο Κανάλι Disney. Ένιωσαν πως ήταν πολύ οπτικό και πως ήταν αυτό που έψαχνε το Τμήμα Κινουμένων Σχεδίων και έτσι το προώθησαν σε κάποια διευθυντικά στελέχη. Τους άρεσε και με προσέλαβαν ως Συγγραφέα στα DisneyToons μέχρι το 2008. Τότε, όταν η Disney αποφάσισε να φτιάξει την Πεντάμορφη και το Τέρας με ζωντανή δράση, ένιωσαν ότι το υπόβαθρο που είχα στα κινούμενα σχέδια και στη ζωντανή δράση με έκανε ιδανικό να οδηγήσω το σχέδιό τους ώστε να γίνει μια ζωντανή ταινία.

H νέα σου δουλειά: Πεντάμορφη και το Τέρας. Ποιοί συμβολίζουν το “Τέρας” στη ζωή σου και ποιοί τις “Πεντάμορφες”;

Οι «Πεντάμορφες» είναι οι άνθρωποι που με βοήθησαν, που με υποστήριξαν, με συμβούλεψαν και με καθοδήγησαν στο μονοπάτι της ζωής μου. Τα «Τέρατα» είναι οι άνθρωποι που δημιούργησαν εμπόδια. Αλλά όπως ακριβώς το Τέρας είναι τελικά ένας καλός άνθρωπος, έτσι και οι άνθρωποι που δημιούργησαν εμπόδια παρείχαν καθοδήγηση ακόμα και αν δεν είχαν σκοπό να βοηθήσουν. Πιστεύω πως ακόμα και οι χειρότερες στιγμές στη ζωή μου με βοήθησαν να γίνω ο άνθρωπος που είμαι σήμερα.

Τα παιδιά είναι αυστηροί θεατές. Τι πιστεύεις τα κερδίζει σε μια παιδική ταινία;

Οι έξυπνοι χαρακτήρες με πιστευτά κίνητρα. Και η στερεή πλοκή. Τα παιδιά είναι πρόθυμα να αποδεχτούν το απίστευτο εφόσον αυτό κατακτιέται σιγά σιγά και δεν βγάζεις εύκολες λύσεις από ένα καπέλο. Τα παιδιά έχουν εκλεπτυσμένο γούστο και είναι τα πρώτα που θα θεωρήσουν πως τεμπέλιασες.

Ο αγαπημένος σου άθλος του Ηρακλή ποιός είναι και γιατί;

Θα έλεγα η Λερναία Ύδρα. Το να μάχεσαι ενάντια σε ένα τέρας με πολλά κεφάλια που συνεχίζει να βγάζει νέα κεφάλια είναι παρόμοιο με το να ασχολείσαι με τις σημειώσεις που σου στέλνουν και τις ανάγκες που προκύπτουν ως σεναριογράφος.

Έλληνες καλλιτέχνες που θαυμάζεις.

Η Πηνελόπη Δέλτα. Ο Χατζιδάκις. Ο Σεφέρης. Η Κατίνα Παξινού.

Πολλά παιδιά που ασχολούνται με ταινίες στην Ελλάδα βλέπουν το Χόλυγουντ σαν ένα άπιαστο όνειρο. Τι θα τους έλεγες για να πιστέψουν ότι μπορεί και να τα καταφέρουν να φτάσουν εκεί;

Σκληρή δουλειά. Σκληρή δουλειά και πίστη στον εαυτό σου. Επίσης ρεαλισμός. Αν θέλεις να γίνεις συγγραφέας, μάθε να γράφεις στα Αγγλικά σαν να είναι μητρική σου γλώσσα. Αν θέλεις να γίνεις ηθοποιός, χάσε την προφορά σου. Επίσης, αν είσαι σταρ στην Ελλάδα και θέλεις να συνεχίσεις να είσαι και στο Hollywood, ξέχασέ το. Πρέπει να μπορείς να ξεκινήσεις από το μηδέν, ταπεινά.

Πόσο η ελληνική σου καταγωγή σε επηρέασε στο γράψιμο του “Ηρακλή”;

Πολύ. Στην πραγματικότητα με προσέλαβαν επειδή ήθελαν έναν Έλληνα συγγραφέα που να κάνει την ιστορική οπτική πιο αυθεντική. Κάναμε πολλή έρευνα πάνω στον ιστορικό Βασιλιά Κότυ της Θράκης όπως επίσης και πάνω στις ενδυμασίες και τα κτίρια της εποχής.

Αγαπημένο σου ελληνικό νησί και φαγητό;

Η Ρόδος. Όσο για το φαγητό, οτιδήποτε σερβίρεται στα μεζεδοπωλεία του Ψυρρή.

Τι έχει η Ελλάδα που δεν έχει η Αμερική;

Έλλειψη πίεσης. Τη ζεστασιά της οικογένειας. Μια ιδιαίτερη απόχρωση του γαλάζιου στη θάλασσα.

Tι έχει η Αμερική που δεν έχει η Ελλάδα;

Δυνατότητες.

Aπό τί «υλικά» είσαι φτιαγμένος Έβαν;

Κυρίως από οξυγόνο. Με λίγο άνθρακα, υδρογόνο, άζωτο, ασβέστιο και φώσφορο.

Ποιά μαγική ιδιότητα θα ήθελες να έχεις;

Την τηλεμεταφορά. Δε μου αρέσει να πετάω αλλά μου αρέσει πολύ να ταξιδεύω.

Mια συμβουλή σε κάποιον που του αρέσει να γράφει ιστορίες.

Να διαβάζει πολλά βιβλία, διηγήματα, σενάρια, θεατρικά έργα. Να διαβάζει. Να διαβάζει.

Θεωρείς ότι η δημιουργικότητα υπάρχει σε όλους τους ανθρώπους ή είναι θέμα ταλέντου;

Όλοι είμαστε δημιουργικοί σε διάφορους βαθμούς. Αυτή η δημιουργικότητα απλώς εκφράζεται με διαφορετικούς τρόπους. Όχι μόνο στις τέχνες αλλά και στην Ιατρική, την τεχνολογία, τη Μηχανική, τον αθλητισμό. Η δημιουργικότητα είναι καθαρά ανθρώπινο χαρακτηριστικό-μας διαφοροποιεί από τα ζώα.

Συνέντευξη: Σαμπά Ναταλί

Μετάφραση: Λέτη Κράπη

 

Καταχώρησε Σχόλιο