TOP

10 κορυφαίες συμβουλές για το πώς να είστε καλοί γονείς

Καλοί γονείς δεν σημαίνει τέλειοι, αλλά συνειδητοί στον ρόλο σας και έχοντας πάνω απ’ όλα αγάπη

Ακολουθούν 10 συμβουλές για το πώς να γίνεις καλύτερος δυνατός γονέας, να μάθεις καλές γονικές δεξιότητες και να αποφύγεις την κακή ανατροφή. Πολλά από αυτά δεν είναι γρήγορα ή εύκολα. Και μάλλον κανείς δεν μπορεί να τα κάνει όλα συνέχεια.

Αλλά αν μπορείτε να συνεχίσετε να εργάζεστε με τις συμβουλές σε αυτόν τον οδηγό γονικής μέριμνας, παρόλο που μπορεί να κάνετε μόνο μέρος αυτών κάποια στιγμή, θα συνεχίσετε να κινείστε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Να είστε καλό πρότυπο

Περπατήστε τη βόλτα. Μην πείτε απλώς στο παιδί σας τι θέλετε να κάνει. Ο καλύτερος τρόπος διδασκαλίας είναι να του δείξετε. Ο άνθρωπος είναι ένα ιδιαίτερο είδος, εν μέρει επειδή μπορούμε να μάθουμε με μίμηση. Είμαστε προγραμματισμένοι να αντιγράφουμε τις ενέργειες των άλλων, να τις κατανοούμε και να τις ενσωματώνουμε στις δικές μας. Τα παιδιά, ιδιαίτερα, παρακολουθούν πολύ προσεκτικά όλα όσα κάνουν οι γονείς τους. Γι’ αυτό, γίνετε το άτομο που θέλετε να είναι το παιδί σας – να σέβεστε το παιδί σας, να του δείχνετε θετική συμπεριφορά και στάση, να έχετε ενσυναίσθηση προς το συναίσθημα του παιδιού σας – και το παιδί σας θα ακολουθήσει το παράδειγμά σας.

Αγαπήστε το και δείξτε το με πράξεις

Δείξε την αγάπη σου. Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως να αγαπάς υπερβολικά το παιδί σου. Το να το αγαπάς δεν μπορεί να το κακομάθει. Μόνο αυτό που επιλέγετε να κάνετε (ή να δώσετε) στο όνομα της αγάπης μπορεί – πράγματα όπως η υλική υπερπροσφορά, η επιείκεια, η χαμηλή προσδοκία και η υπερβολική προστασία. Όταν αυτά τα πράγματα δίνονται στη θέση της πραγματικής αγάπης, τότε θα έχετε ένα κακομαθημένο παιδί.

Το να αγαπάτε το παιδί σας μπορεί να είναι τόσο απλό όσο το να του δίνετε αγκαλιές, να περνάτε ποιοτικό χρόνο μαζί του, να έχετε οικογενειακά γεύματα μαζί και να ακούτε σοβαρά το πρόβλημα του παιδιού σας.

Η επίδειξη αυτών των πράξεων αγάπης μπορεί να προκαλέσει την απελευθέρωση ορμονών για την καλή αίσθηση, όπως η ωκυτοκίνη. Αυτά τα νευροχημικά μπορούν να μας φέρουν μια βαθιά αίσθηση ηρεμίας, συναισθηματικής ζεστασιάς και ικανοποίησης, από αυτά το παιδί θα αναπτύξει ανθεκτικότητα και για να μην αναφέρουμε μια στενότερη σχέση μαζί σας.

Ασκήστε ευγενική και σταθερή θετική ανατροφή

Τα μωρά γεννιούνται με περίπου 100 δισεκατομμύρια εγκεφαλικά κύτταρα (νευρώνες) με σχετικά λίγες συνδέσεις. Αυτές οι συνδέσεις δημιουργούν τις σκέψεις μας, οδηγούν τις πράξεις μας, διαμορφώνουν την προσωπικότητά μας και βασικά καθορίζουν ποιοι είμαστε. Δημιουργούνται, ενισχύονται και «σμιλεύονται» μέσα από εμπειρίες σε όλη τη ζωή μας.

Δώστε στο παιδί σας θετική οικογενειακή αλληλεπίδραση, ειδικά στα πρώτα χρόνια. Στη συνέχεια θα έχουν την ικανότητα να βιώνουν οι ίδιοι θετικές εμπειρίες και να τις προσφέρουν στους άλλους.

Αλλά αν δώσετε στο παιδί σας αρνητικές εμπειρίες, δεν θα έχει το είδος της ανάπτυξης που χρειάζεται για να ευδοκιμήσει.

Τραγουδήστε αυτό το αστείο τραγούδι. Κάντε ένα μαραθώνιο γαργαλητού. Πήγαινετε στο πάρκο. Γελάστε με το παιδί σας. Δώστε του θετική προσοχή. Σταθείτε του σε ένα συναισθηματικό ξέσπασμα. Λύστε ένα πρόβλημα μαζί με θετική στάση.

Όχι μόνο αυτές οι θετικές εμπειρίες δημιουργούν καλές νευρικές συνδέσεις στον εγκέφαλο του παιδιού σας, αλλά σχηματίζουν επίσης τις αναμνήσεις σας που το παιδί θα κουβαλά για μια ζωή.

Όταν πρόκειται για πειθαρχία, φαίνεται δύσκολο να παραμείνετε θετικοί, ειδικά όταν αντιμετωπίζετε προβλήματα συμπεριφοράς. Αλλά είναι δυνατό, χρησιμοποιώντας θετική πειθαρχία και αποφεύγοντας τη σκληρή πειθαρχία.

Το να είσαι καλός γονιός σημαίνει ότι πρέπει να διδάξεις στο παιδί σου την ηθική του τι είναι σωστό και τι λάθος.

Το να θέτεις όρια και να είσαι συνεπής είναι ο χρυσός κανόνας για την καλή πειθαρχία. Να είστε ευγενικοί και σταθεροί όταν θέτετε κανόνες και τους εφαρμόζετε. Εστιάστε στον λόγο πίσω από την κακή συμπεριφορά του παιδιού. Και κάντε την περίσταση μια ευκαιρία να μάθουν για το μέλλον με θετικό τρόπο, αντί να τιμωρηθούν για το παρελθόν.

Να είστε ένα ασφαλές καταφύγιο για το παιδί σας

Ενημερώστε το παιδί σας ότι θα είστε πάντα δίπλα του ανταποκρινόμενοι στα σήματά του και ευαίσθητοι στις ανάγκες του. Υποστηρίξτε και αποδεχτείτε το παιδί σας ως άτομο. Να είστε ένα ζεστό και ασφαλές μέρος για να εξερευνήσει το παιδί σας τον εαυτό του και τον κόσμο.

Τα παιδιά που μεγαλώνουν από γονείς που ανταποκρίνονται σταθερά τείνουν να έχουν καλύτερη συναισθηματική ανάπτυξη ρύθμισης, ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και αποτελέσματα ψυχικής υγείας.

Να έχετε αποτελεσματική επικοινωνία μαζί του

Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε ήδη τη σημασία της επικοινωνίας. Μιλήστε στο παιδί σας και ακούστε το επίσης προσεκτικά. Διατηρώντας μια ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας, θα έχετε μια καλύτερη σχέση με το παιδί σας και το παιδί σας θα έρθει σε εσάς όταν υπάρχει πρόβλημα.

Αλλά υπάρχει ένας άλλος λόγος για την αποτελεσματική επικοινωνία. Βοηθάτε το παιδί σας να ενσωματώσει διάφορα μέρη του εγκεφάλου του, μια κρίσιμη διαδικασία στην ανάπτυξη ενός παιδιού.

Η ενσωμάτωση είναι παρόμοια με το σώμα μας στο οποίο διαφορετικά όργανα πρέπει να συντονιστούν και να συνεργαστούν για να διατηρήσουν ένα υγιές σώμα. Όταν ενσωματωθούν διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου, μπορούν να λειτουργήσουν αρμονικά ως σύνολο, πράγμα που σημαίνει λιγότερα ξεσπάσματα, περισσότερη καλή συμπεριφορά, περισσότερη ενσυναίσθηση και καλύτερη ψυχική ευεξία.

Για να το κάνετε αυτό, μιλήστε μέσα από ενοχλητικές εμπειρίες. Ζητήστε από το παιδί σας να περιγράψει τι συνέβη και ένιωσε ότι ανέπτυξε συντονισμένη επικοινωνία.

Δεν χρειάζεται να δώσετε λύσεις. Δεν χρειάζεται να έχετε όλες τις απαντήσεις για να είσαι καλός γονιός. Απλά ακούγοντας τα να μιλάνε. Κάντε διευκρινιστικές ερωτήσεις χρησιμοποιώντας απλές λέξεις θα τα βοηθήσει να κατανοήσουν τις εμπειρίες τους και να ενσωματώσουν τις αναμνήσεις τους.

Θυμηθείτε τη δική σας παιδική ηλικία

Πολλοί από εμάς θέλουμε να είμαστε γονείς διαφορετικά από τους γονείς μας. Ακόμη και εκείνοι που είχαν καλή ανατροφή και ευτυχισμένη παιδική ηλικία μπορεί να θέλουν να αλλάξουν ορισμένες πτυχές του τρόπου με τον οποίο ανατράφηκαν. Αλλά πολύ συχνά, όταν ανοίγουμε το στόμα μας, μιλάμε όπως έκαναν οι ίδιοι οι γονείς μας.

Το να αναλογιστούμε τη δική μας παιδική ηλικία είναι ένα βήμα προς την κατανόηση γιατί αναλαμβάνουμε γονείς με τον τρόπο που κάνουμε. Σημειώστε τα πράγματα που θα θέλατε να αλλάξετε και σκεφτείτε πώς θα το κάνατε διαφορετικά σε ένα πραγματικό σενάριο. Προσπαθήστε να είστε προσεκτικοί και να αλλάξετε τη συμπεριφορά σας την επόμενη φορά που θα εμφανιστούν αυτά τα ζητήματα.

Μην τα παρατάτε αν δεν τα καταφέρετε στην αρχή. Χρειάζεται εξάσκηση, πολλή εξάσκηση για να αλλάξει κανείς συνειδητά τις μεθόδους ανατροφής των παιδιών.

Δώστε προσοχή στη δική σας ευτυχία

Και οι γονείς χρειάζονται ανακούφιση. Δώστε προσοχή στη δική σας ευημερία.

Συχνά, λεπτομέρειες όπως οι δικές σας ανάγκες ή η υγεία του γάμου σας μένουν στο πίσω μέρος όταν γεννιέται ένα παιδί. Αν δεν τις προσέξετε, θα γίνουν προβλήματα στο δρόμο. Αφιερώστε χρόνο για να ενισχύσετε τη σχέση σας με τον σύζυγό σας. Οι αγχωμένοι γονείς είναι πιο επιρρεπείς σε καυγάδες. Μην φοβάστε να ζητήσετε γονική βοήθεια. Το να έχετε λίγο χρόνο για αυτοφροντίδα και διαχείριση του άγχους είναι σημαντικό για να αναζωογονήσετε το μυαλό.

Ο τρόπος με τον οποίο οι γονείς μπορούν να φροντίσουν ένα παιδί σωματικά και ψυχικά θα κάνει μεγάλη διαφορά στη γονική και οικογενειακή τους ζωή. Εάν αυτοί οι δύο τομείς αποτύχουν, το παιδί σας θα υποφέρει επίσης.

Μην ασκείτε σωματική τιμωρία, ποτέ!

Χωρίς αμφιβολία, σε ορισμένους γονείς, το «ξύλο» μπορεί να επιφέρει βραχυπρόθεσμη συμμόρφωση, η οποία μερικές φορές είναι μια πολύ αναγκαία ανακούφιση για τους γονείς.

Ωστόσο, αυτή η μέθοδος δεν διδάσκει στο παιδί το σωστό από το λάθος. Διδάσκει μόνο στο παιδί να φοβάται τις εξωτερικές συνέπειες. Στη συνέχεια, το παιδί παρακινείται να αποφύγει να πιαστεί με ανάρμοστη συμπεριφορά.

Το να χτυπάτε το παιδί σας αποτελεί πρότυπο στο παιδί σας ότι μπορεί να λύσει προβλήματα με τη βία. Ένα παιδί που δέχεται σωματική τιμωρία είναι πιο επιρρεπές να τσακωθεί με άλλα παιδιά. Είναι πιο πιθανό να γίνει νταής και να χρησιμοποιήσει λεκτική/σωματική επιθετικότητα για να λύσει διαφορές.

Αργότερα στη ζωή, είναι επίσης πιο πιθανό να αναπτύξουν παραβατική και αντιθετική συμπεριφορά, χειρότερες σχέσεις γονέα-παιδιού, προβλήματα ψυχικής υγείας και να γίνουν θύματα ενδοοικογενειακής βίας ή κακοποιητές​.

Υπάρχουν διάφορες καλύτερες εναλλακτικές λύσεις αντί της σωματικής τιωμρίας που έχουν αποδειχθεί πιο αποτελεσματικές​​, όπως η θετική πειθαρχία και η θετική ενίσχυση.

Να θυμάστε τον στόχο σας και να βλέπετε την προοπτική μιας κατάστασης

Ποιος είναι ο στόχος σας στην ανατροφή του παιδιού; Εάν είστε όπως οι περισσότεροι γονείς, θέλετε το παιδί σας να τα πάει καλά στο σχολείο, να είναι παραγωγικό, υπεύθυνο και ανεξάρτητο, να σέβεται, να απολαμβάνει θετικές σχέσεις με εσάς και τους άλλους, να είναι προσεκτικό και συμπονετικό και να έχει μια χαρούμενη, υγιή και ικανοποιητική ζωή.

Αλλά πόσο χρόνο αφιερώνετε για την επίτευξη αυτών των στόχων;

Αν είστε όπως οι περισσότεροι γονείς, πιθανότατα περνάτε τον περισσότερο χρόνο απλώς προσπαθώντας να περάσετε τη μέρα. Όπως επισημαίνουν οι συγγραφείς, Siegel και Bryson, στο βιβλίο τους, The Whole-Brain Child, αντί να βοηθήσετε το παιδί σας να ευδοκιμήσει, ξοδεύετε τον περισσότερο χρόνο απλώς προσπαθώντας να επιβιώσετε!

Για να μην αφήσετε τη λειτουργία επιβίωσης να κυριαρχήσει στη ζωή σας, την επόμενη φορά που θα νιώσετε θυμό ή απογοήτευση, κάντε ένα βήμα πίσω. Σκεφτείτε τι θα κάνει ο θυμός και η απογοήτευση για εσάς ή το παιδί σας.

Αντίθετα, βρείτε τρόπους να μετατρέψετε κάθε αρνητική εμπειρία σε ευκαιρία μάθησης για τα παιδιά. Ακόμη και οι επικές εκρήξεις μπορούν να μετατραπούν σε ανεκτίμητες στιγμές λαξεύματος του εγκεφάλου, αν εστιάσετε στη διδασκαλία του παιδιού σας και όχι στην προσπάθεια να το ελέγξετε.

Κάνοντας έτσι όχι μόνο θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε μια υγιή προοπτική, αλλά εργάζεστε επίσης για έναν από τους πρωταρχικούς σας στόχους στη γονική μέριμνα – τη δημιουργία μιας καλής σχέσης με το παιδί σας.

Προσπαθήστε να παρακολουθείτε νέα της νευροεπιστήμης και της ψυχολογίας

Η γονική μέριμνα είναι ένα από τα πιο ερευνητικά πεδία στην ψυχολογία. Πολλές τεχνικές, πρακτικές ή παραδόσεις ανατροφής έχουν ερευνηθεί επιστημονικά, επαληθευτεί, τελειοποιηθεί ή διαψευστεί.

Για καλύτερες συμβουλές για την ανατροφή ενός παιδιού και πληροφορίες που υποστηρίζονται από την επιστήμη, εδώ είναι ένα από τα αγαπημένα μου επιστημονικά βιβλία ανατροφής, το The Science of Parenting.

Η χρήση της επιστημονικής γνώσης δεν είναι φυσικά μια στρατηγική που ταιριάζει σε όλους. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Ακόμη και με το καλύτερο στιλ ανατροφής, μπορεί να υπάρχουν πολλές διαφορετικές αποτελεσματικές πρακτικές ανατροφής που μπορείτε να επιλέξετε ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας.

Καταχώρησε Σχόλιο