TOP

Νιώθετε περίεργα όταν μιλάτε στο μωράκι σας γνωρίζοντας ότι εκείνο δεν μπορεί να σας απαντήσει; Τώρα θα ξέρετε ότι αυτές οι «συνομιλίες» πιάνουν τόπο και μάλιστα το ωφελούν μακροπρόθεσμα. Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι το πόσο οι γονείς μιλούν με μωρά μπορούν να έχουν αντίκτυπο στο IQ τους αργότερα στη ζωή τους.

Η 10ετής διαχρονική μελέτη διεξάχθηκε από τη LENA, μια εταιρεία που δημιουργεί προγράμματα σπουδών και προγράμματα για εκπαιδευτικούς και γονείς που βοηθούν στην πρόωρη ανάπτυξη της γλώσσας. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο αριθμός των συνομιλιών που έκαναν οι γονείς με τα μωρά τους έως την ηλικία των τριών είχε αντίκτυπο στο IQ και τις λεκτικές τους ικανότητες, όπως το λεξιλόγιο και η λεκτική κατανόηση, στην εφηβεία.

«Γνωρίζουμε ότι όλοι οι συνομιλητές του παιδιού έχουν σημασία, από τους γονείς και τα άτομα που τα φροντίζουν έως τους πρώτους εκπαιδευτικούς στον βρεφικό τους», δήλωσε ο Δρ Stephen Hannon, πρόεδρος του LENA. «Αυτή η έρευνα επιβεβαιώνει ένα αυξανόμενο σώμα επιστημονικών στοιχείων που ισχυρίζεται ότι η διαδραστική συζήτηση ενηλίκων-παιδιών είναι απαραίτητη για την πρώιμη ανάπτυξη και την επιτυχία στο σχολείο».

Η μελέτη δείχνει ότι ενώ η συζήτηση με μωρά σε αυτήν την ηλικία είναι σημαντική, αυτό που είναι ακόμα πιο σημαντικό είναι το να μιλάμε σε αυτά με συνομιλητικό τρόπο. Με άλλα λόγια, ακόμη και αν το μωρό σας είναι πολύ μικρό για να σας απαντήσει, είναι σημαντικό να του μιλήσετε σαν να μπορεί να απαντήσει.

Προκειμένου να ολοκληρώσουν τη μελέτη, οι ερευνητές του LENA ανέπτυξαν και χρησιμοποίησαν το φορητό τους «βηματόμετρο ομιλίας» για τη μέτρηση στοιχείων όπως λέξεις ενηλίκων, «συνομιλίες», όπως όταν ένας γονέας που λέει κάτι και ένα μωρό του προσφέρει ένα νεύμα ή έναν ήχο ως απάντηση. Η πρώτη φάση της συλλογής δεδομένων πραγματοποιήθηκε το 2006 με 146 οικογένειες. Δέκα χρόνια αργότερα το 2016, στα ίδια παιδιά σε ηλικίες εννέα έως 14 ετών δόθηκαν τεστ γλώσσας και γνωστικής λειτουργίας. Ο αριθμός των λέξεων ενηλίκων που καταγράφηκαν στην πρώτη φάση της μελέτης συσχετίστηκε με τα αποτελέσματα των δοκιμών που έγιναν στα παιδιά δέκα χρόνια αργότερα.

«Είναι απίστευτο ότι μπορούμε να μετρήσουμε τη σχέση μεταξύ των εμπειριών των μωρών και των γνωστικών δεξιοτήτων τους 10 χρόνια αργότερα», δήλωσε η Δρ Jill Gilkerson, Ανώτερη Διευθύντρια Ερευνών στο LENA, και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. «Υποστηρίζει έντονα αυτό που έχει δείξει συνολικά η έρευνα: η συζήτηση με μωρά μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά στο μέλλον τους και υπάρχει ανάγκη να ξεκινήσετε νωρίς, καθώς οι συνηθισμένες συνομιλίες των γονέων στο παράθυρο 18-24 μηνών αρχίζουν να σχηματίζονται από τη στιγμή που το μωρό γεννήθηκε».

Σε ένα μωρό μπορείτε να μιλάτε για τα πάντα. Αυτό που έχει μεγάλο γνωστικό αντίκτυπο είναι να του προσφέρετε λέξεις για όλα όσα του κάνετε και όλα όσα βλέπει ή του δείχνετε. Οι λέξεις αυτές εντυπώνονται. Καταγράφονται και σιγά σιγά κάνει τις συνδέσεις. Όταν του μιλάτε κατά τη διάρκεια του ταΐσματος, του μπάνιου, του παιχνιδιού. Όταν κρατάτε κάτι και του λέτε τι είναι, μαθαίνει να κάνει το συλλογισμό ότι οι λέξεις σας πάνε μαζί με κάποια αντικείμενα ή συμπεριφορές. Επιπλέον, όταν του εξηγείται με τρόπο σαν να σας αντιλαμβανόταν ήδη, το ηρεμείτε και του ενισχύεται το αίσθημα ασφάλειας που νιώθει όταν βρίσκεται μαζί σας.

Καταχώρησε Σχόλιο