TOP

Φράσεις-κλειδιά που βοηθάνε τα παιδιά να νιώσουν καλύτερα

Και να διαχειριστούν πιο εύκολα αρνητικά συναισθήματα και απογοήτευση

Επειδή τα παιδιά έχουν λιγότερες εμπειρίες ζωής, κάθε γεγονός μπορεί να έχει μεγαλύτερη επίδραση σε αυτά από ό,τι για τους ενήλικες. Το να είσαι το προβάδισμα στο παιχνίδι (ή ακόμα και το τρίτο δέντρο από τα αριστερά) είναι ένα σημαντικό επίτευγμα! Τα παιδιά έχουν επίσης λιγότερο συναισθηματικό έλεγχο, επομένως δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους. Οι νέες συνθήκες που επέβαλε ο κορωνοϊός είναι δύσκολο μερικές φορές για τα παιδιά το να ανταποκριθούν σε αυτές.

Παράλληλα, αυτοί οι παράγοντες καθιστούν δύσκολο για τα παιδιά να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε απογοήτευση αυτή τη στιγμή. Ως γονείς, μπορούμε να βοηθήσουμε τα μικρά μας, δίνοντάς τους εργαλεία για να χειριστούν αυτές τις παράξενες στιγμές.

Οι ακόλουθες 8 φράσεις μπορούν να σας βοηθήσουν να καταπραΰνετε τόσο τα μικρά όσο και τα μεγαλύτερα παιδιά και να εργαστείτε μαζί σε μια λογική λύση όταν αισθάνονται απογοητευμένοι.

Για τα μικρότερα παιδιά: «Ξέρω ότι το να μην είμαι σε θέση (να…) γιατί είναι δύσκολο».

Όταν τα παιδιά διαμαρτύρονται για ένα γεγονός που ακυρώθηκε ή ότι είναι άδικο, δεν μπορούν να κάνουν κάτι που κάποτε έκαναν, προσπαθήστε να δείξετε ότι τα νιώθετε. Μερικές φορές τα παιδιά δεν θέλουν ή χρειάζονται λύση, θέλουν μόνο να ακουστούν. Το να αποδεχτείτε τα συναισθήματά τους συμφωνώντας ότι η κατάσταση είναι δύσκολη (ή άδικη ή απογοητευτική) μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αισθάνονται ότι ακούγονται και επικυρώνονται.

Για μεγαλύτερα παιδιά: «Ας μιλήσουμε για αυτό».

Όπως και η παραπάνω φράση για τα μικρότερα παιδιά, αυτή η φράση επιτρέπει στα μεγαλύτερα παιδιά να γνωρίζουν ότι τα νιώθετε και ότι σέβεστε τα συναισθήματά τους. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορεί να έχουν πολλαπλά συναισθήματα σχετικά με την κατάσταση: θλίψη, άγχος ή ακόμη και ενοχή για εστίαση στον εαυτό τους κατά τη διάρκεια πανδημίας. Η χρήση αυτής της φράσης επιτρέπει στα παιδιά το χώρο να εκφράζουν τα συναισθήματά τους χωρίς να αισθάνονται σαν να τους λέτε τι να κάνουν ή πώς να αισθάνονται.

 

Για τα μικρότερα παιδιά: «Μερικές φορές, με βοηθά να (κάνω…)»

Τα παιδιά συχνά κολλάνε στα συναισθήματά τους και αγωνίζονται να βρουν αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης. Λέγοντας στα παιδιά σας τι να κάνουν («Πρέπει να πάρετε μια βαθιά ανάσα». «Πρέπει να χαλαρώσετε».) Μπορεί να είναι απογοητευτικό, σε κανένα δεν του αρέσει να παίρνει εντολές όταν είναι αναστατωμένος.

Η προσφορά ιδεών αντί να δίνετε εντολές επιτρέπει στα παιδιά να επιλέγουν αυτό που τους ταιριάζει καλύτερα. Συχνά βοηθά να προσφέρετε μερικές στρατηγικές που νομίζετε ότι μπορεί να λειτουργούν, λέγοντας «Μερικές φορές με βοηθά να πάρω μερικές βαθιές αναπνοές όταν είμαι αναστατωμένος» ή «Μερικές φορές με βοηθά να πάω για ποδήλατο ή να ζωγραφίσω κάτι όταν είμαι λυπημένος».

 

Για μεγαλύτερα παιδιά: «Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω;»

Σε αντίθεση με τα μικρά παιδιά που πρέπει να διδαχθούν στρατηγικές αντιμετώπισης, τα μεγαλύτερα παιδιά μπορεί ήδη να γνωρίζουν τι χρειάζονται. Η ερώτηση αυτή δείχνει ότι ενδιαφέρεστε να βοηθήσετε όσο το χρειάζονται. Μπορεί να ζητήσουν μια αγκαλιά, ένα διάλειμμα για να ηρεμήσουν, μια ευκαιρία να μιλήσουν ή μια ιδέα για τον τρόπο επίλυσης του προβλήματος. Μπορούν επίσης να πουν, «Δεν ξέρω», το οποίο είναι ένα εξαιρετικό άνοιγμα για να προσφέρετε κάποιες ιδέες που σας βοηθούν.

Για τα μικρότερα παιδιά: “Ξέρω ότι δεν μπορούμε (να…), αλλά τι γίνεται αν εμείς (κάνουμε…);”

Όταν τα παιδιά είναι αναστατωμένα που δεν μπορούν να κάνουν τα πράγματα με τον τρόπο που έχουν συνηθίσει στο παρελθόν, μπορείτε να τους δείξετε νέους τρόπους για να έχουν παρόμοιες εμπειρίες. Αν και δεν μπορούν να κάνουν πάρτι γενεθλίων, μπορούν να κάνουν ένα εικονικό πάρτι γενεθλίων όπου οι φίλοι τους τραγουδούν. Αν και δεν μπορούν να παίξουν στην τελική συναυλία, μπορούν να ηχογραφήσουν το ρόλο τους και να το στείλουν μέσω email σε μέλη της οικογένειας. Βοηθήστε τα παιδιά να βρουν νέες λύσεις κατά τη διάρκεια της κοινωνικής αποστασιοποίησης, ώστε να μη χάνουν δραστηριότητες, αλλά να τα κάνουν με νέους τρόπους.

 

Για μεγαλύτερα παιδιά: «Ξέρω ότι δεν μπορούμε (να…), αλλά ας βρούμε έναν άλλο τρόπο να το κάνουμε».

Αντί να πείτε στα μεγαλύτερα παιδιά πώς να διορθώσουν το πρόβλημα, αυτή η φράση δείχνει ότι είστε ανοιχτοί στις ιδέες τους. Τα μεγαλύτερα παιδιά συχνά έχουν πολλές ιδέες για το τι θέλουν να κάνουν, αλλά μπορεί να αμφιβάλλουν ότι θα εγκρίνετε τις λύσεις τους. Αυτή η φράση ανοίγει την πόρτα για να μοιραστούν τις ιδέες τους και, στη συνέχεια, μπορείτε να συνεργαστείτε για να προσπαθήσετε να τις πραγματοποιήσετε.

 

Για τα μικρότερα παιδιά: «Λυπάμαι που συμβαίνει αυτό. Μακάρι να μπορούσα να το διορθώσω για εσάς».

Μερικές φορές τα παιδιά θέλουν απλώς να γνωρίζουν ότι είστε στο πλευρό τους. Η χρήση μιας απλής φράσης που επιβεβαιώνει ότι αυτό που συμβαίνει είναι πραγματικό και απογοητευτικό, ενώ δείχνει επίσης ότι είστε εκεί για να τα βοηθήσετε, μπορεί να είναι εξαιρετικά ισχυρό. Δείχνετε στα παιδιά σας ότι παρόλο που οι καιροί είναι δύσκολοι, είστε εκεί για αυτά.

 

Για μεγαλύτερα παιδιά: «Τα πράγματα είναι πολύ περίεργα τώρα. Τι χρειάζεστε για να το κάνετε πιο εύκολο;»

Η πραγματικότητα είναι ότι οι ζωές μας είναι εντελώς διαφορετικές από ό,τι πριν από λίγες εβδομάδες. Έχουμε ρίξει πολλά στα παιδιά, ειδικά στα μεγαλύτερα. Κάνουν ηλεκτρονική μάθηση, απουσιάζουν από εκδηλώσεις, κολλούν στο σπίτι χωρίς τους φίλους τους – και επειδή είναι μεγάλα παιδιά, αναμένεται να το ξεπεράσου όλο αυτό χωρίς ξεσπάσματα ή γκρίνια. Επιτρέψτε στα παιδιά να εκφράσουν πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα και να θυμάστε ότι είναι εντάξει να τα φερθούν σαν παιδιά, λίγο, ενώ προσαρμόζονται.

Αν και οι παραπάνω φράσεις δεν θα διορθώσουν μαγικά τίποτα, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν την απογοήτευσή τους. Ο στόχος είναι να ενημερώσετε τα παιδιά ότι τα συναισθήματά τους είναι έγκυρα και είστε πρόθυμοι να τα βοηθήσετε, όσο μπορείτε.

Καταχώρησε Σχόλιο