TOP

Τα ταλέντα των παιδιών ανθίζουν όταν οι γονείς ασχολούνται ενεργά μαζί τους

Η εμπλοκή των γονιών επηρεάζει το βαθμό εξέλιξης των δεξιοτήτων των παιδιών

Πολλοί πιστεύουν ότι το ταλέντο γεννιέται. Μάλιστα αναφέρουν ως παράδειγμα τη συνηθισμένη ιστορία του Μότσαρτ που παίζει πιάνο σε ηλικία 3 ετών και συνθέτει σε ηλικία 5 ετών για να ενισχύσουν τη θέση τους.
Ωστόσο καλό είναι να έχουμε υπόψη μας ολόκληρη την ιστορία: το ότι δηλαδή ο πατέρας του Μότσαρτ ήταν ένας επιτυχημένος μουσικός, συνθέτης και εκπαιδευτής. Ήταν αφοσιωμένος στη διδασκαλία του Μότσαρτ και τον βοηθούσε να να ασκείται σκληρά προκειμένου να επιτύχει την τελειότητα.
Παρ ‘όλα αυτά, ο Μότσαρτ δεν παρήγαγε το πρώτο του αριστούργημα μέχρι τις αρχές της ηλικίας των 20 χρόνων – μετά από περίπου 15 χρόνια σκληρής άσκησης και κορυφαίας εκπαίδευσης.

Με όσο λοιπόν φυσικό ταλέντο κι αν γεννιούνται τα παιδιά είναι οι γονείς  και η εμπλοκή τους που μπορούν να κάνουν τη μεγάλη διαφορά.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Συγκεκριμένα υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις που ευνοούν την επιτυχία: Ένα πρώιμο ξεκίνημα, διδασκαλία εμπειρογνωμόνων, σκόπιμη πρακτική, κέντρο αριστείας και εξειδίκευση του σκοπού.

Τα παιδιά δεν μπορούν να αναγνωρίσουν και να υιοθετήσουν από μόνα τους τις παραπάνω προϋποθέσεις – κι εδώ είναι απαραίτητη η εμπλοκή των γονιών.
Οι σπόροι του ταλέντου φυτεύονται συνήθως νωρίς και στο σπίτι. Μία μελέτη αποκάλυψε ότι 22 από 24 ταλαντούχους ερμηνευτές – εισήχθησαν στους τομείς ταλέντων τους από τους γονείς, συνήθως μεταξύ των ηλικιών 2 και 5 ετών.

Μερικοί από αυτούς τους γονείς ασκούσαν οι ίδιοι τα συγκεκριμένα ταλέντα με μεγάλη επιτυχία ή ήταν προπονητές. Με τον τρόπο αυτό αποτελούσαν θετικό παράδειγμα και ισχυρό πρότυπο στα παιδιά τους αλλά ταυτόχρονα μπορούσαν να ελέγξουν τις δυνατότητες των παιδιών τους, να αναγνωρίσουν τις δεξιότητές τους, να τα ενθαρρύνουν και κυρίως να τα καθοδηγήσουν κατάλληλα.

Εξίσου σημαντικό, όταν έκριναν ότι δεν επαρκούσαν ως προς την εξέλιξή των παιδιών τους φρόντισαν ώστε να τους δώσουν τα απαραίτητα εφόδια ώστε να προχωρήσουν με πιο ειδικούς ή έμπειρους προπονητές ή δασκάλους.

Τα ταλέντα των παιδιών μπορεί να είναι ένα άθλημα, μια γνωστική ικανότητα, μια καλλιτεχνική φλέβα, ένα μουσικό όργανο ακόμα και κάτι πολύ πιο πρακτικό. Μπορεί να είναι κάτι που η καλλιέργεια και η ενασχόλησή του να απαιτεί εξετάσεις, διπλώματα, συγκεκριμένη γνώση, συμμετοχή σε αγώνες – να είναι δαπανηρό – ή να απαιτεί πολύ χρόνο και προσπάθεια, τόσο στην ενασχόληση όσο και στην εξάσκηση.

Και κυρίως απαιτεί συνέπεια και προσωπική εμπλοκή. Αυτό πολλές φορές σημαίνει συνέπεια, προσήλωση, επιμονή.

Το ταλέντο είναι μια φυσική κλίση του παιδιού που ωστόσο απαιτεί εξάσκηση και πολλή οργανωμένη δουλειά για να αποδώσει καρπούς και να οδηγήσει στην επιτυχία. Χρειάζεται από την πλευρά των γονιών να στηρίζουν το παιδί όχι μόνο ως προς τις υλικές απαιτήσεις – το να του προσφέρουν δηλαδή τα απαραίτητα μέσα– αλλά να το στηρίξουν ψυχολογικά, να το ενθαρρύνουν, να είναι εκεί όταν ζητάει επιβεβαίωση ή παρηγοριά. Ο δρόμος προς την επίτευξη ενός στόχου ή ενός ονείρου δεν είναι εύκολος. Ένα παιδί μπορεί να κουραστεί, να απογοητευτεί, να τα παρατήσει.

Ο ρόλος των γονιών είναι ιδιαίτερος, πρέπει να βρουν την ισορροπία και τη χρυσή τομή – να μην πιέζουν το παιδί, η καλλιέργεια των ταλέντων δεν μπορεί ποτέ να πάψει να είναι πηγή χαράς και ευχαρίστησης για ένα παιδί, όταν πάψει το παιδί να παίρνει ικανοποίηση από την ενασχόλησή του σταματάει και να αποδίδει.

Για να μη σταματήσει η χαρά πρέπει οι γονείς από νωρίς να εστιάζουν στην εσωτερική απόλαυση, να μάθουν στο παιδί να απολαμβάνει όλα τα στάδια της προετοιμασίας και να μην εστιάζει μόνο σε ένα βραβείο, σε ένα μετάλλιο ή σε μια κορύφωση του ταλέντου.

Καταχώρησε Σχόλιο