TOP

Ο κορονοϊός (Covid-19) είναι πλέον πανδημία και μας αφορά όλους. Ευτυχώς λίγα μικρά παιδιά έχουν αρρωστήσει. Τα περισσότερα άρρωστα παιδιά αποτελούν ήπια περιστατικά. Ωστόσο, τα μικρά παιδιά επηρεάζονται ιδιαίτερα από την καραντίνα και την ανησυχία των γονέων τους και άλλων ενηλίκων. Οι ενήλικες μπορεί να πιστεύουν ότι τα παιδιά δεν θα παρατηρήσουν όλες τις αλλαγές και το άγχος, αλλά είναι πολύ ευαίσθητα σε αυτό που συμβαίνει. Εδώ είναι μερικοί από τους τρόπους με τους οποίους τα παιδιά αντιδρούν στο άγχος και μερικά από τα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να τα βοηθήσετε.

 

Πώς ενδέχεται να αντιδράσουν τα παιδιά σε ένα κρίσιμο ή τραυματικό γεγονός

Συχνό κλάμα. Δυσκολία να παραμείνουν ακίνητα. Προβλήματα στον ύπνο ή να παραμείνουν κοιμισμένα. Μπορεί να δουν συχνά εφιάλτες. Προσκολλώνται στους γονείς τους. Φοβούνται να είναι μόνοι. Καταπιάνονται με ένα είδος επαναλαμβανόμενου παιχνιδιού (μπορούν να επαναλαμβάνουν ξανά και ξανά αυτό που έχουν ακούσει, να προσπαθήσουν να δώσουν ιδιαίτερη φροντίδα στις κούκλες ή τα λούτρινα ζώα τους και να τα κρύψουν ή να τα καλύψουν). Μερικά παιδιά μπορεί να γίνουν πολύ επιθετικά και θυμωμένα. Άλλοι μπορεί να απομονωθούν και να αποφεύγουν την επαφή. Κάποια μπορεί να ενεργούν με τρόπο που ταιριάζει σε παιδιά μικρότερης ηλικίας.

Τα μικρά παιδιά είναι πολύ ευαίσθητα στο άγχος που αντιμετωπίζουν οι γονείς τους αλλά και τα άτομα που τα φροντίζουν. Επηρεάζει την ικανότητά τους να ενεργούν με τους συνήθεις τρόπους και επηρεάζει τα συναισθήματά τους. Τις περισσότερες φορές, δεν μπορούν να μιλήσουν για τους φόβους και την αγωνία τους. Οι γονείς τους μπορούν να τους προστατευτούν από κάποιο άγχος που αισθάνονται ως ενήλικες, αλλά οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι και τα παιδιά είναι αναστατωμένα.

 

 Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να προσαρμοστούν

  1. Η ρουτίνα είναι πολύ σημαντική για τα μικρά παιδιά. Οι καταστροφές, η αναγκαστική απομόνωση και άλλες τραυματικές καταστάσεις συχνά διαταράσσουν τις συνήθεις ασχολίες τους. Η δημιουργία νέων συνηθειών ή η αποκατάσταση της πάγιας καθημερινότητας μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αισθάνονται ασφαλή. Κρατώντας κανονικές ώρες φαγητού και ώρες ύπνου, καθορίζοντας μια καθημερινή ώρα για να παίξετε μαζί παιχνίδια, για να διαβάσετε ή και να τραγουδήσετε μαζί, τα βοηθάτε να αποβάλλουν το άγχος τους.

 

  1. Η υποστήριξη από τους γονείς ή τους φροντιστές είναι πολύ σημαντική κατά τη διάρκεια περιόδων άγχους. Οι γονείς μπορεί να είναι σωματικά παρόντες, αλλά δεν είναι διαθέσιμοι συναισθηματικά. Είναι σημαντικό να αφιερώσετε χρόνο για να καθησυχάσετε τα μικρά παιδιά και να περάσετε χρόνο μαζί τους.

 

  1. Εξηγήστε γιατί τα πράγματα είναι διαφορετικά. Τα μικρά παιδιά μπορεί να μην καταλάβουν γιατί τα πράγματα έχουν αλλάξει (όπως γιατί δεν μπορούν να πάνε έξω ή να παίξουν με άλλα παιδιά), αλλά μιλώντας μαζί τους θα τα βοηθήσει να νιώσουν ότι τα καταλαβαίνετε κι ότι τα στηρίζετε. Βοηθήστε τα παιδιά με έναν τρόπο που είναι κατάλληλος για την ηλικία τους. Προτιμήστε τις απλές εξηγήσεις.

 

  1. Φροντίστε τον εαυτό σας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Ακόμη και αν τα μικρά παιδιά δεν εκτίθενται άμεσα στην αιτία της αναστάτωσης, μπορούν να αναγνωρίσουν το άγχος και την ανησυχία στα μεγαλύτερα παιδιά και τους ενήλικες της οικογένειας.

 

  1. Αν υπάρχουν μέλη της οικογένειας σε κάποια άλλη πόλη ή χώρα, αφήστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή μαζί τους χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά μέσα προκειμένου να ξέρουν τα ίδια ότι τα άλλα μέλη είναι ασφαλή και δεν κινδυνεύουν.

(Οι οδηγίες στηρίζονται σε δημοσίευση του Joy D. Osofsky, PhD & Harold J. Osofsky. M.D., Ph.D. Τerrorism and Disaster Coalition for Child and Family Resilience)

Καταχώρησε Σχόλιο