TOP

Το πιο σημαντικό εδώ είναι κάθε παιδί να νιώθει τη χρησιμότητα και χρηστικότητα του γραπτού λόγου. Να καταλάβει ότι τα γράμματα – οι λέξεις – τα κείμενα κάτι μας επικοινωνούν! Να νιώσει την ανάγκη να διαβάσει γιατί θα μάθει πώς να φτιάχνει κάτι, θα μάθει πού μένει ο φίλος του και πότε είναι το πάρτι του, θα γελάσει με μια ιστορία… Είναι αυτό που λέω πάντα, δε μαθαίνουμε ανάγνωση για να είμαστε καλοί στην ανάγνωση. Αυτό είναι άχρηστο. Κάτι άλλο εξυπηρετεί η εκμάθηση της ανάγνωσης!

Στην πραγματικότητα αυτή ακριβώς είναι και η δουλειά – αυτό που γίνεται στο νηπιαγωγείο: μαθαίνουν ότι ο γραπτός κώδικας μεταφέρει μηνύματα που πρέπει να μάθουμε να αποκρυπτογραφούμε! Τι πιο ωραίο κίνητρο για μάθηση! Τόσο ωραίο και μεγάλο που συχνά κινητοποιεί τα παιδιά και μαθαίνουν πολύ γρήγορα! Και αυτό είναι το μαγικό με το νηπιαγωγείο. Τα παιδιά δεν διδάσκονται τα γράμματα (τουλάχιστον έτσι πρέπει να γίνεται και έτσι υποδεικνύεται),απλά εκτίθενται σε αυτά και εκπαιδεύονται στο άκουσμά τους. Να ακούν και να ξεχωρίζουν τους ήχους. Τα παιδιά είναι ικανά να μάθουν τα γράμματα μόνο και μόνο ξεχωρίζοντας και συγκρίνοντας τους ήχους και τα γράμματα των ονομάτων τους, χωρίς να τα διδαχθούν.

Οι ήχοι, εδώ που τα λέμε, και το πώς τους ξεχωρίζουμε είναι η πιο βασική δουλειά. Εκεί πατάει κάθε δάσκαλος για να διδάξει στο δημοτικό τα γράμματα! Θυμάμαι μια χρονιά που είχα α’ δημοτικού που ψάχναμε ήχους στις λέξεις και μου ανακοίνωσε μια μαθητριούλα ότι το πεπόνι έχει τρία «α» και επέμενε σε αυτό! Πώς θα μάθει να διαβάζει και να γράφει αν δεν ξεχωρίζει πρώτα τι ακούει;

Τελικά, και αυτή η μικρούλα μου αλλά και όλα τα παιδιά μαθαίνουν! Και δεν υπάρχει κανένα παιδάκι που να μην μπορεί ή να μην τα έχει καταφέρει. Είναι μαγική η διαδρομή των παιδιών στην κατάκτηση της αναγνωστικής ικανότητας! Εφευρίσκουν απίστευτους τρόπους να αντιμετωπίσουν αυτή τη νέα πραγματικότητα και πρόκληση και εύχομαι σε όλους όσους έχουν παιδί που ετοιμάζεται να περάσει το κατώφλι του δημοτικού να απολαύσουν με τα παιδιά τους τη διαδρομή που έχουν μπροστά τους!

Μαριάννα Κουμαριανού

Συγγραφέας, Παιδαγωγός, Εκπαιδευτικός

 

Καταχώρησε Σχόλιο