TOP

Τα παιδιά καθώς μεγαλώνουν αρχίζουν να κατανοούν τους κινδύνους που μπορεί να υπάρχουν και πως μπορεί να συμβεί κάτι δυσάρεστο στην οικογένειά τους και σε ανθρώπους που αγαπούν. Άλλες φορές, τα πιο μικρά παιδιά μπερδεύουν το φανταστικό με το πραγματικό, κάτι που τα δυσκολεύει αρκετά στον ύπνο ή στα όνειρα που βλέπουν. Μπορεί επίσης να συμβαίνει κάτι στη ζωή τους που να τα αγχώνει και να τα κάνει να νιώθουν ανασφάλεια, αλλά δεν ξέρουν πώς να το διαχειριστούν. Όπως και να έχει, ωστόσο, είναι σημαντικό να μπορέσουν να το εκφράσουν, προκειμένου να ξαναβρούν σιγά σιγά την ηρεμία και να καταφέρουν να κοιμηθούν ήσυχα με τη βοήθειά σας.

Ο φόβος για το σκοτάδι που συνδέεται με τον ύπνο είναι μια αντίδραση φυσιολογική και είναι μέρος της ανάπτυξης των παιδιών. Για να τα βοηθήσετε να αντιμετωπίσουν τα «τέρατα της νύχτας», προτείνουμε τα παρακάτω:

Ακούστε το παιδί σας Είναι σημαντικό να ακούσετε το παιδί και να προσπαθήσετε να κατανοήσετε τους φόβους του. Ίσως λόγω ηλικίας να μην μπορεί να καταλάβει το ίδιο τι είναι αυτό που το φοβίζει, ειδικά αν προέρχεται από κάποιο στρεσογόνο γεγονός. Δεν πειράζει όμως. Εσείς ακούστε οτιδήποτε έχει να πει και αφήστε του το περιθώριο να το εκφράσει και αν θέλει να το συζητήσει μαζί σας. Αν πάλι δεν επιθυμεί συζήτηση, δώστε του χρόνο να έρθει εκείνο σε εσάς χωρίς πίεση. Σε καμία περίπτωση μην το κοροϊδέψετε για τη φοβία του, καθώς για εκείνο είναι πολύ σοβαρό το θέμα.

Ιστορίες και παραμύθια Πολλές φορές τα παιδιά ταυτίζονται με τον γονέα, γι’ αυτό θα ήταν χρήσιμο να του μιλήσετε και για τις δικές σας φοβίες όταν ήσασταν μικροί και τον τρόπο που τις αντιμετωπίσατε. Μέσα από τα δικά σας βιώματα έρχεται πιο κοντά στο συναίσθημά του και αισθάνεται οικεία με το να μιλάει σε εσάς για το θέμα αυτό. Είναι σημαντικό να καταλάβει ότι όλοι μας μπορεί να φοβηθούμε κάτι, αλλά βρίσκουμε τρόπους να το αντιμετωπίσουμε και μετά νιώθουμε καλύτερα. Μπορείτε επίσης να επιλέξετε παραμύθια που αγγίζουν με όμορφο τρόπο το θέμα της δυσκολίας στον ύπνο, όπως το Βασιλιάς στο κρεβάτι μου και το H πριγκίπισσα που δεν μπορούσε να κοιμηθεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Φανταστείτε να βρίσκατε ένα τέρας κάτω από το κρεβάτι σας. Όχι όμως ένα οποιοδήποτε τέρας, αλλά ένα που να τρώει τους εφιάλτες! Κάτι τέτοιο λοιπόν συνέβη στον Άρον που χρειάστηκε να βοηθήσει το τέρας να βγει από την κρυψώνα του. Τι θα γίνει όμως με τους εφιάλτες του και με ποιον τρόπο θα καταφέρει να κοιμηθεί μόνος του;

Μπορεί μια πριγκίπισσα να κοιμηθεί τη νύχτα; Η δική μας πριγκίπισσα σίγουρα δεν μπορεί να κλείσει μάτι! Έτσι, ένα ολόκληρο βασίλειο προσπαθεί να βρει τρόπους και λύσεις να την βοηθήσουν να το καταφέρει. Μάταια όμως. Μέχρι που στο τέλος η λύση εμφανίζεται αναπάντεχα…

 

Παιχνίδια στο σκοτάδι Αν το παιδί φοβάται γενικότερα το σκοτάδι και όχι μόνο την ώρα που πάει για ύπνο, καλό θα ήταν να διασκεδάσει στο σκοτάδι παίζοντας παιχνίδια μαζί σας που θα το εξοικειώσουν με το όλο θέμα. Παιχνίδι ή αφήγηση σε σκοτεινό δωμάτιο όπου θα υπάρχει ένα μικρό φως, εξερεύνηση στον κήπο με φακούς, κυνήγι θησαυρού με πράγματα που φωσφορίζουν, χορός στο σκοτάδι με παπούτσια και ρούχα που φωσφορίζουν και ό,τι άλλο σκεφτείτε προκειμένου να νιώσει οικειότητα, ασφάλεια και να διασκεδάσει με την ψυχή του!

«Φανταστικές» λύσεις Πολλές φορές το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι, αντί να συζητάτε συνέχεια για τον φόβο, να εστιάσετε στη λύση! Τα παιδιά μπορούν να εφεύρουν τις καλύτερες -γεμάτες φαντασία- λύσεις για το οτιδήποτε. Δώστε τους τη σκυτάλη λοιπόν και πείτε τους να σκεφτούν έναν τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να «εξαφανίσουν» τους μπαμπούλες από τη σκέψη τους και το δωμάτιό τους! Το να βρουν τα ίδια τη λύση δυναμώνει την αυτοπεποίθησή τους και τα βοηθάει να αντιμετωπίσουν και να ελέγχουν καλύτερα τον φόβο τους. Ένα σπρέι εξαφάνισης τεράτων ή ένα φίλτρο θετικής σκέψης ή μια καραμέλα που αν την φας αποκτάς μια σούπερ δύναμη πάντα λειτουργούν «φανταστικά» και αποτελεσματικά!

«Ασφαλή» αντικείμενα όπως ένα φωτάκι νυκτός ή ένα αγαπημένο κουκλάκι πάντα διευκολύνουν τα παιδιά να χαλαρώσουν στη διάρκεια της νύχτας. Ακόμα κι αν είναι «μεγάλο» παιδί, μην του πείτε κάτι για την ηλικία του επειδή επιθυμεί να κοιμηθεί με το αγαπημένο του λιοντάρι ή γιατί θέλει την πόρτα του δωματίου του μισάνοιχτη. Κατανοήστε και αποδεχτείτε τον φόβο του χωρίς κριτική και αφήστε του τον χώρο να βρει τους τρόπους που θα το κάνουν να νιώσει καλύτερα.

Προετοιμασία Μια ρουτίνα πριν από τον ύπνο που περιλαμβάνει ένα ζεστό μπάνιο, μια αγκαλιά, ένα χαλαρωτικό τραγούδι και μια όμορφη ιστορία τού δίνει την ευκαιρία να νιώσει ασφάλεια και να αρχίζει να προετοιμάζεται για τον ύπνο του. Ο προγραμματισμός του χρόνου και η καθιέρωση ρουτίνας βοηθάει πολλά παιδιά στη διαχείριση του άγχους τους και των φοβιών τους.

Το βιβλίο «Στο τικ τακ του ρολογιού» μιλάει για τη σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο, για τις υποχρεώσεις και για την ανεμελιά. Στην ιστορία αυτή ο μικρός Κωστής προσπαθεί να ανακαλύψει αν ο χρόνος μας κυνηγάει ή τον κυνηγάμε… γι’ αυτό και αρχίζει να ακολουθεί τους δείκτες του ρολογιού!

 

Προσοχή Aν δείτε ότι μετά από καιρό ο φόβος γίνεται μεγαλύτερος και δεν υποχωρεί, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για ψυχολογική υποστήριξη και βοήθεια.

Καταχώρησε Σχόλιο