TOP

Η τελευταία διαφημιστική καμπάνια της Barbie προσπαθεί να ελαττώσει το χάσμα ανάμεσα στις κοινωνικές ανισότητες και να καταργήσει στερεότυπα μεταξύ των δύο φύλων που επηρεάζουν ακόμα και τον τρόπο που ονειρεύονται τα μικρά κορίτσια.

Στο νέο σποτάκι της Barbie που ανέβηκε στο YouTube στις 9 Οκτωβρίου και ανήκει στα πλαίσια της καμπάνιας που τρέχει με όνομα #Barbie #CloseTheDreamGap, βλέπουμε τις μικρές ηρωίδες που πρωταγωνιστούν να λένε ότι ήρθε η ώρα να μιλήσουν για το «κενό ή αλλιώς χάσμα ονείρων», που είναι το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στα κορίτσια και στις πραγματικές τους ικανότητες. Τα κορίτσια γύρω στην ηλικία των 5 χρόνων σταματούν να πιστεύουν ότι μπορούν να γίνουν «πρόεδροι», «πρωθυπουργοί», «επιστήμονες», «αστροναύτες», «μηχανικοί», «στοχαστές», «πρόεδροι σε μεγάλες εταιρίες» και πολλά άλλα, κάτι που συμβαίνει καθώς έχουν 3 φορές λιγότερες πιθανότητες να τους κάνουν δώρο ένα επιστημονικού ενδιαφέροντος παιχνίδι, κι ενισχύεται από τη στάση γονέων που στατιστικά είναι 2 φορές πιο πιθανό να πληκτρολογήσουν στη μηχανή αναζήτησης της Google «είναι ο γιος μου χαρισματικός;» αντί για «είναι η κόρη μου χαρισματική;». Τα κορίτσια συνεχίζουν λέγοντας δυναμικά: «θέλουμε έξυπνες γυναίκες να φέρονται έξυπνα και να μάθουμε πώς έφτασαν ως εκεί, θέλουμε να πιστέψουμε στον εαυτό μας και θέλουμε και εσάς στο πλευρό μας: μαμάδες, μπαμπάδες, αδέρφια, κι αφεντικά – πρέπει όλοι να βοηθήσετε. Πρέπει να κλείσουμε το κενό των ονείρων και αυτό πρέπει να γίνει συλλογικά από όλους μας!»

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Mattel και η Barbie κάνουν διαφημιστικές εκστρατείες που σκοπό έχουν να αφυπνίσουν τη συνείδηση του κόσμου κατά των ανισοτήτων. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι στατιστικά τα κορίτσια στην ηλικία σχεδόν των 6 ετών αρχίζουν να πιστεύουν ότι δεν μπορούν να γίνουν ή να κάνουν τα πάντα, όταν αρχίζουν να συνειδητοποιούν ή να τους λένε ότι δεν είναι το ίδιο ικανά όσο τα αγόρια. Έτσι δημιουργείται το χάσμα ονείρων. Ακόμα κι όταν τα πηγαίνουν εξίσου καλά στα μαθηματικά ή σε παρόμοιου είδους δεξιότητες, αρχίζει η αυτοπεποίθησή τους να δέχεται ένα πρώτο πλήγμα. Το χάσμα ονείρων είναι ένα κρίσιμο στάδιο όχι μόνο γιατί κάνει τα κορίτσια να μην εκτιμούν σωστά τις δυνατότητές τους αλλά και γιατί τις περιορίζει ως προς τις ευκαιρίες να ονειρευτούν. Αν ήδη δεν ονειρεύονται πώς θα επιδιώξουν αργότερα να βάλουν υψηλούς στόχους και να τους πετύχουν. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα κορίτσια να συνεχίζουν να ονειρεύονται; Μια απάντηση είναι ενθαρρύνοντας παιχνίδια που καταργούν τα στερεότυπα.

Επιλέξτε παιχνίδια που αναπτύσσουν τις πνευματικές τους δυνατότητες. Τα οποία θα τις βοηθήσουν να φανταστούν τον εαυτούς τους ως επιστήμονες, αθλήτριες, προγραμματιστές λογισμικού, οδοντίατρους, μαθηματικούς, μηχανικούς αυτοκινήτων, εφευρέτες ή πυροσβέστριες. Πρέπει οι γονείς να παρεμβαίνουν στα πρώτα τους χρόνια –πολύ πριν φτάσουν τα έξι­– για να ενισχύσουν την πεποίθηση ότι είναι ικανά για οτιδήποτε και το παιχνίδι είναι το μέσο από το οποίο που πρέπει να ξεκινήσουν. Τα κορίτσια θα πρέπει να μπορούν να παίζουν με συναρμολόγηση ή να τραγουδούν ή να χτίζουν ή να ψήνουν ή να φροντίζουν μια κούκλα μωρό ή όλα αυτά (και το ίδιο άλλωστε πρέπει να ισχύει και για τα αγόρια). Θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια να φανταστούν τον εαυτό τους σε οποιοδήποτε ρόλο, πριν να είναι πολύ αργά. Οι ποικίλες δυνατότητες παιχνιδιού, η ανακατασκευή ρόλων και κατάργηση των στερεοτύπων στα παιχνίδια θα καταφέρουν να ελαχιστοποιηθεί το χάσμα ονείρων.

Καταχώρησε Σχόλιο