TOP

Παρά τον χρόνο που αφιερώνεται με τα smartphone και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι νέοι σήμερα είναι εξίσου κοινωνικοί με εκείνους της προηγούμενης γενιάς, σύμφωνα με νέα μελέτη. Οι ερευνητές συνέκριναν τις αξιολογήσεις δασκάλων και γονέων των παιδιών που ξεκίνησαν το νηπιαγωγείο το 1998 – έξι χρόνια πριν από την έναρξη του Facebook – με εκείνα που ξεκίνησαν το σχολείο το 2010, όταν το πρώτο iPad έκανε το ντεμπούτο του.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και οι δύο ομάδες παιδιών βαθμολογήθηκαν με παρόμοιο τρόπο στις διαπροσωπικές δεξιότητες, όπως η ικανότητα να σχηματίζουν και να διατηρούν φιλίες και να συναντώνται άτομα που είναι διαφορετικά. Βαθμολογήθηκαν επίσης με τον αυτοέλεγχο, ή την ικανότητα ρύθμισης της ιδιοσυγκρασίας τους.

Με άλλα λόγια, τα παιδιά είναι εντάξει, δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Σχεδόν σε κάθε σύγκριση που έκαναν, είτε οι κοινωνικές δεξιότητες παρέμειναν οι ίδιες είτε στην πραγματικότητα ανέβηκαν συγκριτικά ελάχιστα για τα παιδιά που γεννήθηκαν αργότερα.

Υπάρχουν πολύ λίγες ενδείξεις ότι η έκθεση στην οθόνη ήταν προβληματική για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων.

 

Για τη μελέτη τους, χρησιμοποίησαν δεδομένα από τη διαχρονική μελέτη The Early Childhood, η οποία διοικείται από το Εθνικό Κέντρο Εκπαιδευτικών Στατιστικών.

Το ECLS ακολουθεί τα παιδιά από το νηπιαγωγείο έως την πέμπτη τάξη. Οι ερευνητές συνέκριναν δεδομένα σχετικά με την ομάδα ECLS-K που περιελάμβαναν παιδιά που ξεκίνησαν το νηπιαγωγείο το 1998 (19.150 μαθητές) με την εκείνη που ξεκίνησε το νηπιαγωγείο το 2010 (13.400 μαθητές).

Τα παιδιά αξιολογήθηκαν από καθηγητές έξι φορές μεταξύ της έναρξης του νηπιαγωγείου και του τέλους της πέμπτης τάξης. Αξιολογήθηκαν από τους γονείς στην αρχή και στο τέλος του νηπιαγωγείου και στο τέλος της πρώτης τάξης.

Οι μελετητές επικεντρώθηκαν κυρίως στις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών, επειδή ακολούθησαν τα παιδιά μέχρι την πέμπτη τάξη, αν και τα αποτελέσματα από τους γονείς ήταν συγκρίσιμα.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι από την άποψη των εκπαιδευτικών, οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών δεν μειώθηκαν μεταξύ των ομάδων 1998 και 2010. Και παρόμοια μοτίβα συνεχίστηκαν καθώς τα παιδιά προχώρησαν στην πέμπτη τάξη.

Στην πραγματικότητα, οι αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τις διαπροσωπικές δεξιότητες και τον αυτοέλεγχο των παιδιών έτειναν να είναι ελαφρώς υψηλότερες για εκείνους στην ομάδα του 2010 από αυτές της ομάδας του 1998.

 

Ακόμη, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και τα παιδιά εντός των δύο ομάδων που είχαν τη βαρύτερη έκθεση σε οθόνες παρουσίασαν παρόμοια ανάπτυξη στις κοινωνικές δεξιότητες σε σύγκριση με εκείνα με μικρή έκθεση στην οθόνη.

Υπήρξε μια εξαίρεση: Οι κοινωνικές δεξιότητες ήταν ελαφρώς χαμηλότερες για τα παιδιά που είχαν πρόσβαση σε διαδικτυακούς ιστότοπους τυχερών παιχνιδιών και κοινωνικής δικτύωσης πολλές φορές την ημέρα. Αλλά ακόμη και αυτό ήταν ένα πολύ μικρό αποτέλεσμα.

Συνολικά, ανακάλυψαν πολύ λίγα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ο χρόνος που αφιερώθηκε στις οθόνες βλάπτει τις κοινωνικές δεξιότητες για τα περισσότερα παιδιά.

Ο επικεφαλής είπε, ενώ αρχικά ήταν έκπληκτος όταν είδε ότι ο χρόνος που αφιερώθηκε σε οθόνες δεν επηρέαζε τις κοινωνικές δεξιότητες, πραγματικά δεν έπρεπε να ήταν.

Υπάρχει μια τάση για κάθε γενιά στην ηλικία μου να αρχίζει να ανησυχεί για τη νεότερη γενιά. Είναι μια παλιά ιστορία.

Αυτές οι ανησυχίες συχνά περιλαμβάνουν «ηθικό πανικό» έναντι της νέας τεχνολογίας. Οι ενήλικες ανησυχούν όταν η τεχνολογική αλλαγή αρχίζει να υπονομεύει τις παραδοσιακές σχέσεις, ιδίως τη σχέση γονέα-παιδιού.

Κάποτε κι η εισαγωγή τηλεφώνων, αυτοκινήτων, ραδιοφώνων οδήγησε σε ηθικό πανικό μεταξύ των ενηλίκων της εποχής, επειδή η τεχνολογία επέτρεψε στα παιδιά να απολαμβάνουν περισσότερη αυτονομία.

Οι φόβοι για την τεχνολογία που βασίζεται στην οθόνη αντιπροσωπεύουν πιθανώς τον πιο πρόσφατο πανικό ως απάντηση στην τεχνολογική αλλαγή.

Αν μη τι άλλο, οι νέες γενιές μαθαίνουν ότι η ύπαρξη καλών κοινωνικών σχέσεων σημαίνει ότι είναι σε θέση να επικοινωνούν με επιτυχία τόσο πρόσωπο με πρόσωπο όσο και διαδικτυακά.

Τα σημερινά παιδιά ξέρουν πώς να επικοινωνούν μέσω email, στο Facebook και στο Twitter, καθώς και πρόσωπο με πρόσωπο. Οπότε πλέον ανοίγει ένα νέο πεδίο μελέτης, οι κοινωνικές δεξιότητες στο ψηφιακό κόσμο…

(το άρθρο στηρίχθηκε σε δημοσίευση στο sciencedaily.com)

Καταχώρησε Σχόλιο