TOP

Ένα μωρό που βουτάει τα δάχτυλά του στο φαγητό και πασαλείβεται ολόκληρο στην προσπάθειά του να φάει –συν το χάλι που μπορεί να δημιουργήσει γύρω του– μάλλον δεν είναι μια εικόνα αρεστή από τις μαμάδες. Ωστόσο αυτός ο τρόπος προσέγγισης του φαγητού τους μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της φυσιολογικής διατροφής και να επηρεάσει την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων (τις δεξιότητες που βοηθούν το στόμα, τη γλώσσα, τα χείλη και τα μάγουλα να εργάζονται με συντονισμένο τρόπο για να ανακατέψουν, μασήσουν και να καταπιούν τα τρόφιμα).

Τα μωρά μαθαίνουν μέσω της αφής

Είναι χρήσιμο να κατανοήσετε το πώς τα μωρά μαθαίνουν τον κόσμο γύρω τους στο πρώτο έτος της ζωής τους. Τα μωρά κατευθύνονται φυσικά από την απτική τους αίσθηση και εξερευνούν το περιβάλλον τους με την αίσθηση της αφής τους. Αφήνουν, νιώθουν και εξερευνούν αντικείμενα που έχουν στη διάθεσή τους και φέρνοντας αντικείμενα που έχουν ανακαλύψει στο στόμα τους. Αυτό τους βοηθά να κατανοήσουν περισσότερα για τον χώρο γύρω τους.

Τα άκρα των δακτύλων, τα χείλη και η γλώσσα λειτουργούν ακριβώς έτσι ώστε να χρησιμοποιούν περισσότερους αισθητικούς υποδοχείς από οποιαδήποτε άλλη περιοχή ολόκληρου του ανθρώπινου σώματος. Τα μωρά μαθαίνουν να δέχονται νέες υφές με αυτή την πολύ συγκεκριμένη διάταξη της αφής: πρώτα τα χέρια τους, έπειτα το στόμα τους.

Τα μωρά και τα μικρά παιδιά πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αγγίζουν, να αισθάνονται και να μυρίζουν τα τρόφιμά τους, προκειμένου να καθορίσουν εάν είναι πρόθυμα να το δοκιμάσουν με το στόμα τους.

 

Τα μωρά επιθυμούν την αυτονομία

Ένα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό των μωρών, που είναι εγγενές και έμφυτο, είναι ότι επιθυμούν αυτονομία και ανεξαρτησία. Απλά: Θέλουν να ανακαλύψουν πώς τα πράγματα λειτουργούν από μόνα τους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στάδιο κατά τη διάρκεια της κρίσιμης περιόδου εισαγωγής στερεών τροφών.

Είναι σημαντικό να αφήνετε τα μωρά να εξερευνούν τα τρόφιμα με τους δικούς τους όρους. Η αυτονομία αυτή μπορεί να δημιουργήσει ένα πλαίσιο για την ανάπτυξη μιας υγιούς σχέσης με τη διατροφή.

Προσοχή στις απαγορεύσεις

Η υπερπροστασία και η υπερβολική υγιεινή έχει διδάξει στα παιδιά ότι η βρομιά δεν είναι εντάξει. Ένα παιδί που δεν έχει βασικές εμπειρίες με διαφορετικές υφές στα χέρια του και δεν έχει εκτεθεί σε μη καθαρές υφές στη φύση μπορεί να γίνει υπερβολικά ευαίσθητο στις απτικές πληροφορίες (μπορεί να νιώθουν αμηχανία στην επαφή τους με την άμμο ή το γρασίδι).

Ίσως χρειάζεται να επανεκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας ως μαμάδες, και να συμφιλιωθούμε με την ακαταστασία, καθώς είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος του παιχνιδιού και της ανάπτυξης των παιδιών.

 

Ανάπτυξη του συντονισμού και της λεπτής κινητικότητας

Ο τελευταίος, αλλά εξίσου εξαιρετικής σημασίας λόγος για τον οποίον είναι καλό τα μωρά ν’ αφήνονται να λερωθούν κατά τη διάρκεια της σίτισης είναι ότι ενισχύεται η ανάπτυξη τόσο του συντονισμού των χειλιών όσο και των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων. Αυτές οι δεξιότητες που αφορούν την κίνηση των χεριών επηρεάζουν τις επιδόσεις ενός παιδιού σε πολλές δεξιότητες σχετικές με τη ζωή και στο σχολείο – όπως το ντύσιμο, η γραφή, το δέσιμο των κορδονιών, η χρήση των σκευών και η κοπή. Ο συντονισμός χεριών-ματιών εντείνεται στη φάση εξερεύνησης, που περνάει από το χέρι προς το στόμα, η οποία διακρεί από 6-18 μηνών.

Καταχώρησε Σχόλιο